Bahagian Pentadbiran melaksanakan fungsi atau aktiviti rutin seperti berikut:-
1. Mengurus keperluan dan pembangunan sumber manusia:- – Sistem Maklumat Sumber Manusia (SM2) – Sistem Maklumat Pengurusan Sumber Manusia (HRMIS) – Pelantikan, Kenaikan pangkat, Kemudahan cuti, Gaji dan Elaun, Tatatertib, Pencen 2. Mengurus keperluan kompetensi kakitangan:- – Peperiksaan Skim Perkhidmatan – Kursus dan latihan di peringkat jabatan 3. Mengurus kebajikan kakitangan:- – Pinjaman perumahan, peribadi dan komputer – Rawatan perubatan 4. Mengurusetia mesyuarat:- – Mesyuarat Pengurusan – Mesyuarat Jawatankuasa – Majlis Bersama Jabatan (MBJ) – Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah 5. Mengendalikan penerimaan dan penghantaran rekod-rekod kualiti. 6. Mengendalikan pengurusan aset dan penyewaan bangunan. 7. Mengendali dan memantau penyelenggaraan prasarana:- – Pembaikan – Kebersihan – Keselamatan – Keselesaan 9. Mengurus dan menyelaras keperluan dan penyelenggaraan kenderaan. 10. Mengurus aduan dan maklum balas pelanggan. 11. Menyelaras pelaksanaan aktiviti-aktiviti:- – Pameran – Hari Bertemu Pelanggan – Hari Peladang, Penternak dan Nelayan (HPPNS) 12. Memantau dan mengemaskini Laman Web:- – www.ligs.sabah.gov.my (Laman Web Rasmi LIGS) 13. Mengurus perjalanan urusan rasmi:- – Waran perjalanan – Tempahan penginapan – Tempahan tiket perjalanan